Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

6 způsobů, jak být fit, i když nesnášíte cvičení

Otázkou číslo jedna je, proč vlastně cvičení nesnášíte. Dost možná jste měli v minulosti nepěkný zážitek na hodině tělesné výchovy, nejste pohybový talent, nebo jste zatím jen nenašli tu pravou aktivitu, která by Váš postoj změnila.
   
Být fit znamená být v pohybu, hýbat se, mít sílu, pružnost i vytrvalost. Znamená to možnost dělat všechno, co chcete, ale také to, co můžete. Být fit znamená jíst vyváženě a pestře, odpočívat, stýkat se s příteli, bavit se, pracovat, hrát si.
   
Představa, že kvůli fit životu musíme chodit na hlučné skupinové lekce aerobního cvičení, zvedat železné kotouče v posilovně nebo denně uběhnout deset kilometrů, je od reality na míle vzdálená.

Pokud patříte k těm, kteří o sobě tvrdí, že cvičení nesnáší, inspirujte se těmito tipy, jak být fit i přes tento drobný nedostatek:

1. Plavte – pokud je důvodem, proč se vyhýbáte námaze, pocení, zamiřte na nejbližší plavecký stadion. Plavání je velmi zdravá aktivita, která nezatěžuje klouby, ale naopak umí skvěle posílit tělo, uvolnit páteř a zbavit nás stresu. Nemusíte počítat uplavané bazény, stačí si plavání užívat, byť s vystrčenou hlavou při konverzaci s kamarádkou.

2. Choďte – kam můžete, tam jděte po svých. Pořiďte si krokoměr a stanovte si cíl na každý den. Chůze je tím nejpřirozenějším pohybem a zároveň způsobem, jak být fit. Choďte pomalu, rychle, s holemi, bez holí, s partnerem, dětmi nebo psem – je to jedno, zkrátka choďte.

3. Stůjte – celý den sedíte v kanceláři a pak při cestě domů netrpělivě v tramvaji vyhlížíte volné místo na sezení? To je chyba. Stůjte, kdykoliv budete moct. Stůjte ve frontě na poště, v supermarketu, v hromadné dopravě nebo při domácích pracích. Stůjte s pevným břichem, rovnými zády, lopatky stahujte k sobě a dolů, neprohýbejte v bedrech, nepředsunujte bradu a svou hmotnost rozložte rovnoměrně mezi obě nohy.

4. Zdolávejte schody – pokud máte v práci výtah, ignorujte ho, a to i v případě, že spěcháte, nebo se Vám chodit nechce. Eskalátory si vždy vyšlápněte po svých. I při čekání na autobus nebo kamarádku můžete schody využít k výšlapům nebo protahování lýtkových svalů.

5. Noste tašky – i když víte, že potřebujete udělat větší nákup, nechte auto doma. Vezměte si dvě podobně velké tašky a naplňte je tak, aby byly stejně těžké. Pak můžete vyrazit se zpevněným břichem, rovnými zády a vědomím, že domů přijdete o něco víc fit. Nevyhýbejte se ani zvedání a nošení těžkých břemen (kufrů, dětí apod.) – jen je zvedejte technikou mrtvého tahu, pomocí dřepu, bez ohýbání zad.

6. Protahujte se
– kdykoliv je to možné, protahujte se. Hýbejte krční páteří, srovnejte záda, protáhněte prsní svaly, kružte rameny – jednoduše neustále svoje tělo informujte o tom, že o něm víte, a že ho budete potřebovat.