Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Menopauza: Jak nepřibrat zbytečná kila

Pod pojmem menopauza se skrývá naprosto přirozený proces v životě ženy, kdy dochází k útlumu funkce vaječníků a snížení tvorby hormonů estrogenu a progesteronu. Následkem těchto fyziologických změn se zastavuje menstruační cyklus i schopnost reprodukce. Menopauza nastává obvykle mezi 45. a 55. rokem, nicméně časté jsou také výchylky oběma směry.

Nepříjemnými průvodními příznaky při menopauze bývá noční pocení, bušení srce, přibývání na váze, návaly horka, nespavost, nervozita, podrážděnost, nechuť na sex, únava či deprese.

Je naprosto zbytečné obávat se menopauzy nebo ji vnímat negativně. Tento stav je fyziologický a přirozený a mnohdy s sebou žádné potíže přinášet nemusí.

Kromě bylinkových doplňků stravy a hormonální terapie lze pro zmírnění případných obtíží použít tu nejpřirozenější medicínu – totiž pohyb! Tělesné cvičení aktivuje tvorbu hormonů a dokáže zvednout náladu.

Přečtěte si, jak může pravidelná pohybová aktivita v období menopauzy pomoct i vám:

Přibírání – dlouhé svižné procházky, běhání, jízda na kole či posilování popoženou váš metabolismus a zpevní svaly. Cvičení, které je náročné z hlediska výdeje energie vytvoří příznivou bilanci pro zachování stávající hmotnosti. Pravidelným pohybem posílíte nejen svaly, ale také kosti, a navíc odbouráte nežádoucí tukové zásoby.

Nespavost – po půlhodince hormonální jógové terapie nebo klidném výběhu přírodou budete spát jako mimika. Nedovolte svému tělu uléhat do postele bez fyzické únavy – nespavost je někdy způsobená tím, že tělo zkrátka spát nepotřebuje. Pokud se vzbudíte uprostřed noci, věnujte se meditaci nebo dechovému cvičení.

Únava – nic Vám nedobije baterky tak, jako dlouhá procházka voňavým lesem nebo lekce jógy, následovaná posezením u kávy s kamarádkou. Překonávejte únavu nenásilně a respektujte signály vašeho těla. Pokud se vám cvičit nechce, necvičte. Únavu však neberte jako výmluvu, ale spíš jako informaci těla o tom, že se potřebuje probudit a rozhýbat!

Podrážděnost – používejte pohyb jako přírodní drogu. Cvičením si vyrobte hormony štěstí endorfiny i zásoby serotoninu a dopaminu, které mají vliv na náladu. Podrážděnost nechte na cvičební podložce, nebo od ní doslova utečete.

Zapomětlivost – tělesná aktivita stimuluje krevní oběh, který má pak šanci donést do mozku dostatek glukózy i kyslíku. Nejen, že pak bude fungovat lépe paměť, ale také získáte zdravou, prokrvenou a svěží pokožku.

 

 

Autor: Veronika Červenková