Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pomáhá poslouchat hudbu při cvičení?

Pravidelné rytmy, chytlavá melodie, bušení srdce, pot, usilovná dřina, sluchátka v uších. Takovým způsobem tráví svoje tréninkové seance spousta jedinců. Hudba je neodmyslitelně spojená s trénováním v posilovně, aerobními lekcemi, běháním i jógou. Na druhou stranu zažíváme přemíru hluku i v běžném životě, takže se vyskytuje otázka, zda bychom čas tréninku neměli pojmout jako čas oddychu od sezení a čas relativního mentálního klidu.

Pokud patříte k těm, kteří si nejsou jistí, zda si hudbu při cvičení do sluchátek pouštět nebo ne, zamyslete se nad následujícími body:

1. Výkonnost – nadupaná rytmická písnička Vás může vyhecovat, zvýšit subjektivní pocit energie a zlepšit sportovní výkony. Podle jistých výzkumů lze tímto způsobem dosáhnout až o 15 % lepších výsledků ve vytrvalostních disciplínách.

2. Fyziologie – hudba dokáže ovlivnit fyziologické pochody těla, jako je srdeční tep a krevní tlak. Roli hraje především tempo hudby a její hlasitost. Díky ní si tedy můžete navodit stav klidu a uvolnění, v případě meditační a relaxační muziky, nebo se nechat vyburcovat rytmy taneční hudby nebo rockového nářezu.

3. Hudba v posilovně – ve chrámech budování svalové hmoty často hraje hudba nebo rádio do celého éteru. Pokud máte odlišný vkus a zastrčíte si do uší sluchátka, abyste zvuky okolí neslyšeli, můžete si poškodit sluch. Nejvíce rizikovými faktory jsou hlasitost hudby a frekvence, s jakou si ji dopřáváte. To stejné platí o jakémkoliv jiném prostředí – nikdy nemějte hudbu ve sluchátkách moc nahlas. Tak, jako určitou fyzickou zdatnost, budete sluch potřebovat i ve stáří!

4. Prosím, nerušit – sluchátka v uších dávají okolí jasně najevo, že si nepřejete být rušeni. Jestliže máte tendenci v posilovně svůj trénink trávit konverzací spíš než zvedáním činek, poslouchat hudbu určitě vyzkoušejte – pomůže Vám koncentrovat se na sebe samotné.

5. Ticho, vzácná komodita – pokud se moudře rozhodnete, že se budete věnovat cvičení v tichosti, chybu rozhodně neuděláte. Díky tichu můžeme vnímat práci našich svalů, rytmus dechu, uslyšíme vlastní myšlenky a budeme lépe vnímat i pocity. Hudba obecně působí jako rozptýlení od vlastních myšlenek a pocitů – díky tichu při běhání, praktikování jógy nebo při posilování máme jedinečnou možnost vnímat, co se děje tady a teď. Mysl má šanci propojit se se svaly i dechem a trénink dostane zcela nový rozměr.

 

 

Autor: Veronika Červenková