Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Cvičit s prázdným žaludkem? Chyba nebo ne?

Celé roky se ve světě fitness, výživy a zdravého životního stylu vedou diskuze o tom, zda je dobré cvičit nalačno. Tábor odborníků i laiků, prosazující pohyb se zcela prázdným žaludkem, obhajuje tento přístup jako něco, co pomáhá popohnat metabolismus a efektivněji pálit podkožní tuky. Tábor opačný zase namítá, že tuky se rychleji pálit nebudou, a že nedostatek energie odnese svalová hmota.

 

Jaké jsou tedy pro a proti tréninku nalačno?

1. Pocit energie – pokud se ráno nenajíme a vyběhneme do lesa, může se zdát, že tělo překypuje energií. Nejspíš se ale jedná o stresovou reakci, která poskytne organismu energii k tomu, aby si nějakou potravu opatřil (evoluční princip). Jde o podobně falešný pocit přívalu energie jako při hladovkách a půstech – tělo se zkrátka snaží přežít. Je mu jedno, že se pak nasnídáte, to ono neví. Kvůli hladovění je ve stresu – a v tom, jak známo, se tuky spíš v podkoží drží, než aby ochotně mizely.

2. Kortizol – pokud vyčerpáme lačným pohybem zásoby svalového a jaterního glykogenu (zásobního cukru), začne se vyplavovat stresový hormon kortizol. Tento katabolický hormon začne štěpit svaly a používat je jako zdroj energie. Takže ano, na váze budeme lehčí, ale jen díky úbytku svalové hmoty a na ní navázané vody. Protiargumenty operují s tím, že pokud nutíme tělo využívat glykogen, naučí se s ním lépe zacházet, takže časem nebude trénink subjektivně tolik náročný, protože tělo bude vědět, kde energii vzít.

3. Regenerace – po náročném tréninku bez přísunu živin se organismus dlouho potýká se zpracováváním metabolických zplodin po pálení svalů, jako nevhodného paliva. Místo toho, aby svaly regenerovaly, sílily a obnovovaly svoje zdroje, mnohonásobně vzroste potřeba vitamínů, minerálů, sacharidů i proteinů. Ve snaze tento deficit kompenzovat pak mnohdy sníme víc, než o kolik energie jsme tréninkem přišli.

4. Inzulin a somatotropin – příznivci cvičení nalačno argumentují tím, že při hladovění nepokoušíme tolik hormon inzulín a tkáně jsou pak k němu citlivější. To by mělo vést v konečném důsledku k úbytku tuku (v závislost na dalším přísunu potravy a pohybové aktivitě). Také se spekuluje o lidském růstovém hormonu somatotropinu – cvičení s prázdným žaludkem má jeho vylučování podporovat. Tento hormon usnadňuje růst svalů, zlepšuje pevnost kostí a pomáhá spalovat tuk.

5. Preference – argument nad všechny argumenty. Každý člověk je jiný a každému vyhovuje jiný přístup. Pokud Vám cvičení nalačno sedí a máte výsledky, řiďte se tím. Jestliže bez pořádné snídaně ani nevylezete z postele, do hladovění se nenuťte. Zkrátka respektujte svoje vlastní pocity a individualitu.

 

 

Autor: Veronika Červenková