Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Buďte aktivní i v zimě - 6 tipů, jak sportovat i za chladného počasí

Zima tolik nepřeje outdoorovým aktivitám jako ostatní roční období, ale určitě nemusí být překážkou. Jedinou překážkou v pohybové aktivitě, ať je stupňů, kolik chce, je vždy jedině naše hlava. Jak se praví v běžeckých kruzích: „Neexistuje špatné počasí na běhání, jen špatné oblečení.“

Sportování v zimním období má spoustu výhod – snadno udržíte svoji hmotnost na uzdě a v létě nebudete váhat skočit do plavek; zlepšíte si náladu, kterou krátké a pošmourné dny někdy kazí; nevypadnete z tempa, ale také se přirozeně zahřejete a popoženete imunitu i metabolismus.

Pokud stále zbytečně váháte, zda se hýbat i v zimě, načerpejte inspiraci zde. Přečtěte si 6 tipů, jak zůstat aktivní i za chladného počasí a až se léto zeptá, co jste v zimě dělali, můžete se hrdě pochlubit:


1. Vrstvy
– základem pro oblékání se na zimní sporty je vrstvení. Vybavte se funkčním oblečením, které bude možné vrstvit tak, aby tělo mohlo odvádět pot, ale zároveň bylo v teple. Funkční oblečení do chladného počasí zpravidla udržuje teplo, jež si vytvoříte pohybem, takže při výběhu můžete cítit chlad, ale chvilku po vyběhnutí nikoliv. Na běhání, jízdu na kole či na bruslích si opatřete také čepici, rukavice a nákrčník.

2. Krytí obličeje – pořiďte si sportovní šátek, opět z funkčního materiálu, a přes něj dýchejte. Zapomeňte na to, že byste šli sportovat ven s vdechovali mrazivý vzduch přímo do plic. Pokud nejste na nízké teploty zvyklí, akorát byste to pak odleželi. Šátek přes nos a ústa může být trochu nepohodlný, ale věřte tomu, že je velmi užitečný.

3. Komprese – možná, že nejste profesionální či vrcholový sportovec, nicméně kompresní podkolenky by jistě ocenila i Vaše lýtka. Komprese pomáhá v regeneraci, ale také zabraňuje křečím. V zimě se tyto jejich vlastnosti můžou hodit opravdu každému, a to při jakékoliv pohybové aktivitě.

4. Dynamický strečink – připravit svaly na aktivitu v chladu je extrémně důležité. Před zahájením pohybu je nutné dopřát jim zahřátí formou aktivního strečinku a mírné aerobní aktivity (poskakování, dřepy, protřepávání, rozhýbávání).

5. Teplé nápoje – při venkovním sportování do sebe nelijte ledové nápoje. Pokud jste zvyklí při sportu pít, dejte si něco pokojové teploty. Iontové nápoje či rozpustné BCAA nebudou na škodu, protože v chladu jsou na organismus kladeny zvýšené nároky.

6. Indoor – pokud zimu špatně snášíte, schovejte se do posilovny, na skupinovou aerobní lekci nebo na jógu. Nikdy ale nepodceňujte oblečení na návrat domů – když půjdete z fitness studia rozpaření a málo oblečení, koledujete si o nachlazení.