Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Turistika zlepšuje kondici, utužuje zdraví a prospívá mysli

Častými výlety do přírody můžete významně prospět svému organismu. Utužíte svoje zdraví, zvýšíte svou výkonnost a zpevníte svoje svalstvo. Kromě toho zažijete na vycházkách mnoho zážitků.

Co dokáže chůze

Pěší turistika je nejjednodušší formou aerobního cvičení. Nevyžaduje žádné speciální vybavení ani dovednosti. Tuto činnost můžete v podstatě vykonávat kdekoliv a kdykoliv. Turistika využívá přirozený lidský pohyb, který fyzicky zatěžuje celý organismus, a zlepšuje tak zdraví a fyzickou kondici. Pravidelné túry  rozvíjejí sílu, vytrvalost, pohybové dovednosti a koordinační schopnosti (především rovnováhu a schopnost rychle reagovat). Mohou mít vliv i na rozvoj psychosociálních vlastností člověka. Jsou také ideálním způsobem pro odbourávání nadbytečného tělesného tuku, musí být však doprovázeny také změnou životního stylu a stravovacích návyků.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Aktivity, které Vám pomohou shodit přebytečná kila

Vyberte si svůj sport

Zhubněte chůzí

 

Strečink by měl být součástí túry
Pěší turistika významně posiluje pohybový aparát, zejména pak dolní končetiny. Při Nordic walkingu dochází také k zapojení horních končetin, čímž se posilují i paže. Před každým náročnějším pěším výletem byste se ale měli nejprve dobře protáhnout. Strečinkem byste měli i túru zakončit. Správně provedený strečink připravuje organismus na zátěž a urychluje regeneraci namáhaných částí těla. Díky němu se budete i druhý den po náročném výletu svěže.

Jak často vyrazit do přírody
Míra reakce organismu na fyzickou zátěž je odlišná u každého jedince, a to v závislosti na jeho trénovanost a zdravotní stav. Lidské tělo je schopno si na fyzickou zátěž postupně přivyknout. Obecně platí, že pro zlepšení fyzické kondice by se člověk měl aktivně pohybovat alespoň 40 minut 2 - 3x týdně z počátku s nižší intenzitou a po několika týdnech s větší intenzitou.

Spotřeba energie při turistice
Při horské turistice je spotřeba tekutin a energie poměrně vysoká. Počet spálených kalorií se vypočítává z překonané vzdálenosti a výškového převýšení:

- 1 km chůze v horách po rovině - cca 50 kcal.
- výstup 100 výškových metrů - cca 100 kcal.
- výstup 100 výškových metrů v měkkém sněhu - asi 150 kcal.
- sestup 100 výškových metrů - asi 23 kcal.

Při dlouhé túře není tedy vůbec problém spálit o 1500 až 2000 kilokalorií více, než kolik činní obvyklý denní výdej.


Autor: Monika Kuželová