Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Štíhlá díky plavání. Jde to!

Plavání je úžasný sport. Dokáže zvednout náladu, pročistit hlavu, ale také skvěle procvičit svaly Vašeho těla a posílit kardiovaskulární systém. Jestliže jste dosud nenašli pohybovou aktivitu, která by Vás oslovila, zkuste popřemýšlet právě o plaveckém tréninku.

Díky tomu, že má voda schopnost nadnášet tělo, je plavání vhodné naprosto pro každého. Na rozdíl od suchozemských aktivit šetří klouby i páteř, takže se doporučuje rovněž lidem s nadváhou, kteří pohybem ve vodě zatíží klouby minimálně. Plavání i vodní aerobik jsou dokonce jedním z nejvhodnějších sportů pro výrazně obézní, ale také pro seniory.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vyberte si svůj sport

Zhubnout a váhu si udržet. Víme, jak na to!

Jak na pohyb a cvičení s kily navíc

 

Mnoho lidí se vyhýbá sportu v teplých měsících často proto, že je jim nepříjemné pocení. Takový problém ale při plavání odpadá, takže z vody vyběhnete nejen vytrénovaní a psychicky odpočatí, ale také příjemně osvěžení.

Je rozdíl, zda koupaliště navštívíte pouze za účelem relaxace a zchlazení se, nebo pojmete plavání jako sport. Aby měly vodní aktivity smysl a přínos pro Vaše zdraví i postavu, je potom důležité dodržovat několik zásad.

První zásadou je neskákat do vody s plným žaludkem, ale ani nalačno. Přibližně dvě až tři hodiny před tréninkem si dejte lehce stravitelné jídlo, které obsahuje komplexní sacharidy a libové bílkoviny. V průběhu dne je potřeba také dostatečně pít, protože i když zdánlivě nedochází k pocení, i během plavání přichází organismus o tekutiny. Před plaváním samotným svaly lehce protáhněte a zahřejte - zamezíte tím jejich namožení nebo křečím a také urychlíte následnou regeneraci.

Aby se Vám dobře trénovalo, pořiďte si na kondiční plavání jednodílné plavky, ale také koupací čepici a brýle. Bikiny sice vypadají mnohdy lépe, nicméně na sportování jsou nepraktické. Koupací čepice také není právě tím nejslušivějším módním doplňkem, ale v okamžiku, kdy má být plavecký trénink efektivní a zdravý, je velmi užitečná. Při sportování v bazénu totiž nesmíte nechávat hlavu v záklonu, jak to bývá obvyklé u rekreačního plavání, protože tím velmi zatěžujete krční páteř, ale také šíjové svaly a ramena. Právě čepice zkrotí neposedné prameny vlasů, ale také vlasy uchrání před nepříznivým působením bazénového chloru nebo mořské soli.

Používáním brýlí si usnadníte orientaci ve vodě a zároveň ochráníte svoje oči před chlorem, solí nebo nečistotami.

Abyste začali spalovat zásoby podkožního tuku, měli byste vydržet plavat v rychlejším tempu přibližně půl hodiny až hodinu. Je vcelku jedno, jaký plavecký styl zvolíte, ale optimální je styly střídat. Kraulem a motýlkem vytvarujete ramena a paže, plaváním ve stylu prsa zase posílíte zádové svaly a hýždě. Plavání je velmi komplexní pohyb, při kterém zatěžujete svaly celého těla a současně díky dýchání do vody zvyšujete kapacitu plic a výkon kardiovaskulárního systému. Při jakémkoliv plaveckém stylu se snažte dýchat pravidelně a vydechovat do vody. Na konci tréninku svaly opět jemně protáhněte a ještě ve vodě promasírujte a uvolněte.

Vyberte si sami, zda dáte přednost bazénu, rybníku, přehradě či moři. Ať už budete plavat kdekoliv a jakýmkoliv stylem, zkuste si užít příjemný pocit z pohybu ve vodě a nikdy nepřeceňujte svoje plavecké schopnosti.


Autor: Veronika Staňková