Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Píchá vás při cvičení v boku? Víme, co děláte špatně!

Možná vás pronásleduje jako noční můra už od tělocviku na základní škole. Možná se kvůli němu vyhýbáte běhání a cvičení. Řeč je o píchání v boku. Píchání, podobné spíš bodání ostrým nožem, které je ochromující, nepříjemné a nesnesitelné. Donutí vás zastavit a litovat, že jste vůbec nazuli běžecké tenisky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co s vámi udělá pravidelné cvičení - za hodinu, den, týden, měsíc a rok?

Stydíte se cvičit ve fitku? Cvičte doma nebo venku!

Necvičte zbytečně. Hlídejte si svoji tepovou frekvenci!

   
Nejčastěji bývá píchání v boku spojováno se špatným dýcháním, počátečními běžeckými pokusy i přepáleným startem.
   
Poznejte, jak to s tím prokletým pícháním ve skutečnosti je a už nikdy mu nedovolte hatit vaše tréninkové pokroky:

Dýcháte mělce - nádech do plic a do ramen a rychlý, krátký výdech - tak takhle moc daleko nedoběhnete. Samotná bránice, ani za mohutné dopomoci prsních svalů, vaše tempo neutáhne! Dech pošlete tam, kam můžete - do ramen, plic, dolů do bránice, do stran žeber - zkrátka jako byste chtěli s každým nádechem roztrhnout hrudníkem tričko. Běh je aerobní aktivita - to znamená, že je k ní zapotřebí kyslík - tak ho do sebe dostaňte co nejvíc!

Máte chybné držení těla - bránice nefunguje jen jako sval dechový, ale také jako sval posturální. Pokud máte nesprávné držení těla během pohybové aktivity, bránice nemůže pracovat tak, jak má a pak vznikají nepříjemné pocity.

Mezižeberní svaly - ano, i takové svaly se na našem těle nacházejí. Při běhu nebo jiné aerobní aktivitě je nesmírně důležité právě tyto svaly zapojit a nezapomenout ani na hluboké břišní svaly.

Fixace dutiny břišní - pokud jste si jistí, že dýcháte správně a za začátečníka se rozhodně nepovažujete, ale i přesto vás píchání pronásleduje, je dost možné, že nemáte dostatečně fixovanou břišní dutinu. Jestliže nejsou vnitřní orgány náležitě podepřeny svalovinou, během cvičení a běhání poskakují. Přetěžováním vaziva, které těžké orgány nese, vznikají bolesti. Rada závěrem - když víte, že jste na tom s hlubokými svaly břicha na štíru, před aktivitou nejezte! Orgány se prokrví a ještě víc ztěžknou.

Druh zátěže - píchání v boku souvisí se sportem, kterému se věnujete. Nejčastěji trápí běžce, plavce a jezdce na koni! Ušetřeni nejsou ani milovníci aerobiku, basketbalu či cyklistiky.

Kulatá záda
- nahrbená páteř (hyperkyfóza) vyvíjí tlak na horní část páteře a právě tím jsou drážděny břišní nervy. Myslete na vzpřímené držení těla, ať už děláte cokoliv!

Abyste minimalizovali riziko píchání v boku, posilujte hluboké břišní svaly, držte hezky svoje tělo, zhluboka dýchejte, před tréninkem moc nejezte a pohyb vždy přizpůsobujte dechu, ne naopak!

 

 

660x250_6.jpg



Autor: Veronika Červenková