Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se zbavit nadměrné svalové hmoty

Muži i ženy se často trápí náročným silovým cvičením v posilovnách a obohacují svoje jídelníčky proteinovými nápoji jen proto, aby jim narostla svalová hmota, a aby svoje svaly zpevnili. Mezi námi se však pohybují i tací, kteří jsou geneticky vybaveni pro růst svalů i při mírné fyzické zátěži. Pokud je takto obdařen muž, většinou mu to potíže nedělá. Hůř jsou na tom ale ženy, které si kvůli příliš objemnému svalstvu nemohou koupit běžné kalhoty, nebo jejichž paže vypadají podle nich příliš mužsky.

Co znamená termín „nadměrná svalová hmota“ je velmi těžko definovatelné. Sice existují tabulky s optimálními poměry tuku a svalů, ale zároveň se do hodnocení zapojuje individuální estetické cítění.

 

ČTĚTE VÍCE:

Špatně nabíráte svalovou hmotu? My Vám poradíme, jak na to!

Vyrýsovat postavu Vám pomohou sacharidové vlny

Chcete sestavit jídelníček na míru? Více zde

 

V zásadě platí pravidlo, že čím víc má jedinec svalů, tím víc je fit – metabolismus pracuje rychleji, fyzická výkonnost je vyšší a člověk vypadá celkově lépe a zdravěji. Naopak nedostatek svalové hmoty s sebou nese mnoho rizik a zdravotních komplikací. Také je důležité zhodnotit, zda velký objem způsobuje čistá svalovina, nebo spíš tukové zásoby, které se mohou skrývat pod kůží hodně svalnatého člověka.

Pokud chcete zmenšit svůj objem, je určitě vhodné nejdřív redukovat tukovou vrstvu. Jestliže cvičíte a máte dojem, že se naopak v určitých partiích rozšiřujete, je to pravděpodobně tím, že nevolíte vhodnou zátěž. Při posilování se mohou svaly zpevňovat a prokrvovat, aniž by mizel podkožní tuk a tím působí mnohem objemnějším dojmem. Tuku se zbavíte aerobním cvičením a dobře sestaveným jídelníčkem.

Abyste si odlehčili od nadměrně vyvinuté svalové hmoty, nemusíte držet žádnou speciální dietu nebo přestat se sportem. Omezením pohybu byste si akorát uškodili a nevhodně složenou nebo drastickou dietou o to víc. Důležité je ale vybrat si cvičení, díky kterému budou Vaše svaly štíhlé a pevné, aniž by nabíraly na objemu.

Vyhněte se náročným silovým sportům, jako je cvičení v posilovně s těžkými činkami, výšlapům na kole do kopců, sprinterskému běhu nebo dalším aktivitám, při kterých během omezeného časového úseku musíte vynaložit hodně energie. Naopak velmi vhodné jsou vytrvalostní sporty při nízké až střední intenzitě, jako je dlouhý, ale pomalý běh, jízda na kole po rovném terénu nebo rychlá chůze. Jako důkaz, že při dlouhých bězích či vyjížďkách na kole Vám svaly neporostou, jsou maratonci nebo cyklisti, kteří jsou vždy velmi útlí. Velice vhodné jsou ale také lekce jógy nebo pilates, při kterých se svaly nejen protáhnou do délky, takže budou pak vypadat mnohem štíhleji, ale také díky stimulaci lymfatického systému můžete redukovat nadbytečné kilogramy, které ve štíhlém vzhledu brání.

Důležitou roli při redukování tukové i svalové hmoty hraje jídelníček. Pro zmenšení objemu svalů se snažte přijmout méně kalorií, než kolik energie vydáte, abyste si vytvořili energetický deficit. Jezte lehká jídla, s minimálním obsahem tuku, ale nepřehánějte to ani s konzumací bílkovin, které slouží jako stavební hmota a růst svalů podporují.
Každý člověk má určitý typ postavy dán do vínku díky dědičnosti. Změnit tělesnou konstituci je obtížné, ale ne nemožné. Rozhodně nesahejte po radikálních řešeních, ale zaměřte se spíš na postupnou změnu tréninku a skladby jídelníčku. Neočekávejte také, že změna bude vidět přes noc – buďte trpěliví a myslete na to, že na prvním místě je vždy zdraví a až poté vzhled těla.


Autor: Veronika Staňková