Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Mám problémy s tlakem, ale chci cvičit - jak na to?

Krevní tlak je definovaný jako tlak, kterým působí protékající krev na stěnu cévy. Hodnota, kterou vám lékař po změření tlaku krve oznámí, se skládá ze dvou čísel - vyšší číslo představuje hodnotu systolického tlaku (vypuzovací fáze), nižší tlaku diastolického (plnící fáze). U zdravého člověka se za normu považuje tlak do 140/90 mmHg.
   
Pokud váš tlak stoupá nad normu, trpíte hypertenzí, čili vysokým krevním tlakem. V opačném případě, kdy je tlak nižší, se jedná o hypotenzi, nízký tlak krve.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Necvičte zbytečně. Hlídejte si svoji tepovou frekvenci!

Cukrovka aneb sport léčí

Aktivní pohyb v seniorském věku


Vysoký i nízký krevní tlak dokáží nadělat pěknou paseku, nicméně z hlediska zdraví je mnohem více ohrožující tlak vysoký.
   
Jestliže máte problémy s vysokým krevním tlakem, je myšlenka cvičení ta nejlepší, která vás mohla napadnout. Správně zvolená pohybová aktivita totiž dokáže krevní tlak přímo zázračně usměrnit do těch správných mezí.
   
Kvůli tomu, že bývá vysoký krevní tlak spojený s nadváhou, stresem a sedavým životním stylem, je řešení očividné - je třeba redukovat každodenní chronický stres, začít správně jíst a pravidelně se hýbat. Abyste si ale přehnaným cvičením neublížili, musíte začít velmi zvolna.
   
Začněte pohybem v nízké až střední intenzitě, a to denně.
Nemusíte vyloženě běhat, bohatě bude stačit svižná chůze - zkrátka podle vašich aktuálních fyzických možností. Cvičení, při kterém se vaše tepová frekvence přiblíží aerobnímu pásmu, má schopnost snížit systolický tlak o tři až pět bodů a diastolický o dva až tři body - a to bez užívání medikamentů!
   
Na snížení krevního tlaku se nejčastěji doporučuje chůze, pomalý běh, jízda na kole a plavání. Tyto pohybové aktivity navíc nezatěžují klouby, takže jsou vhodné i pro jedince s bolavými koleny a s nadváhou.
   
Dalším vhodným cvičením na snížení tlaku krve je jóga. Tím, že se mění poloha hlavy vůči srdci a cévy i tepny jsou přirozeně stimulovány, se reguluje také tlak krve. Vyberte si jemnější varianty jógy (pomalejší, plynulejší) a o svém zdravotním stavu vždy informujte lektora, který by měl být schopný obtížné pozice upravit tak, aby vašemu zdravotnímu stavu nijak neuškodily.
       
Co se nízkého tlaku krve týče, omezení ve cvičení nejsou žádná. Vždy je však nutné brát na nízký tlak ohled - lidem s nízkým tlakem se často motá hlava a mívají závratě. Pokud je to i váš případ, dejte si pozor na rychlou změnu polohy hlavy vůči srdci - například právě při józe nebo protahování, ale také u intenzivnějšího cvičení (člunkový běh, angličáky apod.). Zatmění před očima, způsobené nízkým tlakem, omezíte tak, že budete hlavu zvedat velice pomalu a přitom zhluboka dýchat (ale také pomalu, abyste se „nepředýchali“ a nedošlo k hyperventilaci, při které se točí hlava také!). Abyste svoje potíže s nízkým tlakem dostali pod kontrolu, zkuste silový trénink - díky němu získáte sílu, pevnou postavu, ale také krev v žilách trošku popoženete, takže nebude „lenivá“ a udrží tlak v normě.

Při nízkém tlaku určitě neuškodí, když si před tréninkem dáte kávu. Když bojujete s vysokým tlakem, kávě a dalším stimulantům se před fyzickou aktivitou určitě vyhněte!

 

 

660x250_6.jpg

 

Autor: Veronika Červenková