Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jaký má vliv kouření na cvičení

Dávno pominuly doby černobílých filmů, ve kterých dáma s cigaretou představovala vrchol elegance, a kde šedý dým halil její tvář do tajemného oparu. Tehdy se bohužel o škodlivosti kouření příliš nevědělo, ale dnes je situace naštěstí jiná. I přesto, že z každé krabičky cigaret na nás volá varování o ohrožení zdraví, lékaři se předhánějí ve vymýšlení preventivních programů a tabákové výrobky se nenápadně zdražují, kouří stále velké procento populace. U žen představuje tento zlozvyk  navíc mnohem větší riziko než u mužů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nedostatek pohybu je stejně zhoubný jako kouření

Vyhněte se hříchům, které ohrožují vaše srdce

Jak skoncovat s kouřením

 

Dlouho se ví, že kouření způsobuje neplodnost, rakovinu, žaludeční vředy i spoustu dalších vážných onemocnění a ani tato rizika mnohé od potahování kouře neodradí.

Kouření je zlozvyk, kterého je velmi těžké se zbavit. Kromě negativních dopadů na zdraví má ale také zásadní vliv na tělesnou hmotnost, a to hned z několika důvodů. Prvním je ten, že se nikotin podílí asi z deseti procent na energetickém výdeji. Poté, co člověk přestane kouřit, o tento „benefit“ přijde a začne přibírat. Dalším důvodem je stimulace úst - když si nevložíme mezi rty cigaretu, je mnohem větší šance, že si tam vložíme něco sladkého a hmotnost bude opět stoupat. Posledním důvodem je nuda - jestliže zmizí tyčinka tabáku z naší neposedné ruky, přistane v ní  s  velkou pravděpodobností kobliha nebo sušenka.

Když se člověk snaží snížit svou hmotnost, jí dietně, cvičí a k tomu kouří, dělá sisyfovskou práci. Cvičení a kouření absolutně nejde dohromady, protože kouřením si výrazně poškozujeme plíce, ucpáváme tepny a zanášíme organismus toxiny, kdežto při cvičení se snažíme o přesný opak. Pokud cvičíte a zároveň kouříte, vystavujete svůj organismus obrovskému stresu, kvůli kterému si uchovává energetické zásoby místo toho, aby je účinně spaloval. Vystresované tělo nikdy nemůže podat takové fyzické výkony, nevyužívá efektivně tukové zásoby, neokysličuje orgány a vůbec se snaží dělat vše pro to, aby se zachránilo a stres snížilo, takže efektivita cvičení rapidně klesá.

Dalším faktem je to, že při cvičení i při kouření vznikají volné radikály, jenž způsobují tzv. oxidační stres. Ten pak urychluje stárnutí, poškozuje buňky, může se podílet na vzniku diabetu, očních chorob, zánětů, nádorů nebo plicních i kožních chorob a mnoha dalších onemocnění. Při sportování samotném je riziko poškození volnými radikály minimální, pokud není trénink extrémně náročný a výživa nedostatečná. Když ale zkombinujete cvičení a kouření, oxidační stres se nakumuluje a může vyvolat řadu zdravotních potíží.

V případě, že sportujete a kouříte, věnujte zvýšenou pozornost svému jídelníčku. Snažte se do něho zařadit co nejvíc antioxidantů - látek, které omezují aktivitu kyslíkových radikálů a tím snižují možnost rozvoje různých chorob. Najdete je například v ostružinách, lékořici, oreganu, kopru, malinách, rybízu, brusinkách, borůvkách, česneku, zázvoru a nespočtu dalších potravin (především z říše ovoce a zeleniny), ale také v nápojích, jako je zelený čaj nebo červené víno.

Cvičení pomáhá při odvykání kouření. Kdo si dá pořádně do těla a sprintem vyběhne na strmý kopec, na cigaretu pak ani nepomyslí. A pokud je přece jen tabák silnější, než vůle, zkuste neřestné potěšení odsunou alespoň pár hodin po fyzické aktivitě.


Autor: Veronika Staňková