Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kdy cvičit? Ráno nebo večer?

V zásadě je jedno, zda cvičíte ráno nebo večer. Cvičení je zkrátka cvičení a je prospěšné v jakoukoliv denní dobu. I přesto však existují určitá specifika fyzické aktivity prováděné ráno i té večerní.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kdy začít cvičit a v jaké frekvenci

8 největších chyb při cvičení

Žijte zdravě a tělo vám poděkuje

 

Ranní trénink má hned několik výhod. Když začnete nový den cvičením, vyrobíte si v mozku endorfiny a tím si zajistíte lepší náladu (což se obzvlášť hodí v pracovním týdnu). Druhým plusem je, že si odcvičíte svůj trénink a po zbytek dne budete mít vystaráno, splněno. Ranním cvičením rozproudíte v těle krev a nastartujete svůj metabolismus, který bude pak efektivněji spalovat přijaté kalorie. Navíc po příjemném pohybu v dopoledních hodinách klesne šance, že byste v průběhu dne toužili po kalorických a tučných dobrotách - když jste udělali takový kus práce pro svoje zdraví a postavu, přece toto úsilí nebudete mařit koblihami.

Spousta lidí má potíže do sebe ráno vpravit cokoliv k jídlu. Brzký trénink pak může svádět ke cvičení na lačno, zvlášť v kombinaci s velmi populárním a rozšířeným mýtem o tom, že takový aerobní trénink s prázdným žaludkem lépe spaluje podkožní tuk. Kvůli nedostatku živin je namáhaný organismus naopak nucený sáhnout po zásobách glykogenu v játrech a cenné svalové hmotě. Nebudete proto hubnout tuk, ale spíš svaly. Jedinci s nižším krevním tlakem a tendencí k výkyvům hladiny krevního cukru mohou během cvičení na lačno zažívat velmi nepříjemné pocity motání hlavy, malátnosti a nevolnosti. Ráno se proto hodně napijte, abyste tělo hydratovali a dejte si alespoň banán nebo trochu vloček s jogurtem.

Fyzická aktivita večer je z hlediska úbytku tukové tkáně i budování svalů stejně přínosná, jako ta ranní. Její úskalí spočívá v tom, že i přes veškerá předsevzetí jít večer cvičit, na člověka padne únava a v okamžiku, kdy po práci dosedne na pohovku v obýváku. Některým jedincům také může dělat problémy večer po tréninku usnout - organismus jede na plné obrátky a může trvat i několik hodin, než se zklidní a je připravený k odpočinku.

Výhodou cvičení večer je čas - nemusíte spěchat do práce a trénink si naplno užijete. Po příchodu domů pak také nebude tolik hrozit, že vypleníte zásoby potravin a přejíte se na noc, protože pár desítek minut po cvičební snaze není na jídlo taková chuť. Jít spát bez doplnění energie ale také není moudré - pracující svaly potřebují živiny pro svou regeneraci a v případě, že tělu nedodáte tolik potřebné sacharidy a proteiny, tak může spustit úsporný režim a místo hubnutí si bude organismus každý gram tuku bedlivě střežit.

Lidi lze rozdělit podle toho, ve kterou denní dobu jsou nejaktivnější, na tzv. skřivany a sovy. Skřivani fungují hlavně ráno a dopoledne, a proto je pro ně tahle doba vhodná také k tréninku. Sovy jsou živočichové noční, tudíž by nebylo rozumné nutit je vstávat brzo ráno a přemlouvat je ke cvičení, když zažívají svůj výkonnostní vrchol ve druhé části dne. Při rozhodování, kdy cvičit, respektujte svoje přirozené potřeby a pokud víte, že ráno nejste k použití, trénujte večer a naopak.

Čas od času zkuste změnit svou zajetou rutinu a přemluvte se k výkonu v době, kdy na něj nejste zvyklí. Taková změna může být příjemným oživením a zpestřením cvičení. Ať se hýbete ráno nebo večer, nikdy nevynechejte jídlo před tréninkem ani po něm. Vaše úspěchy by pak byly sotva poloviční.


Autor: Veronika Staňková