Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak správně dýchat? Co je plný jógový dech?

Dýchání za běžných okolností nevnímáme. Bereme ho už od narození jako samozřejmost, jako něco, o čem se nemusí přemýšlet, co se nemusí kontrolovat a řídit. Když nám však dech začne docházet, uvědomíme si, že je to nejdůležitější, co nás drží při životě.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Správné dýchání zlepší váš výkon

Jak působí jóga na člověka

Umíte odpočívat?

 

Fyziologicky jde o proces výměny plynů (kyslíku a oxidu uhličitého) mezi naším tělem a okolním prostředím. Při tomto procesu se uplatňuje hned několik orgánů - plíce, jenž při nádechu roztahují objem hrudníku, bránice, která se vyklene do břišní dutiny, zúčastňují se zevní mezižeberní svaly, šikmé svaly i zdvihač hlavy.

Zajišťování kyslíku je pro naše tělo automatický proces, který má své sídlo v prodloužené míše. Na to, abychom pravidelně dýchali, nemusíme vůbec myslet, ale v případě, že chceme z dechu vytěžit maximum, je dobré se mu aspoň občas věnovat trochu důkladněji.

Díky tomu, že máme schopnost svůj dech částečně ovládat vůlí, můžeme ho využít ke zklidnění nebo naopak povzbuzení organismu. Technikám dýchání se podrobně věnuje například jóga, ale v domácích podmínkách se můžete některé z nich naučit také.

Nosní dírky
- lehněte si na podložku nebo se pohodlně usaďte na židli. Zavřete oči a vnímejte, jak proudí vzduch nosními dírkami. Všimněte si rozdílných teplot vzduchu při nádechu i výdechu a také se zaposlouchejte do tichého svištění vzduchu nosními dírkami.

Bránice
- položte si ruku na břicho a zkuste dýchat jenom do něho. S nádechem se vaše ruka i břišní stěna zvedne nahoru a s výdechem klesne zase zpátky. Myslete na to, aby se co nejméně zapojoval hrudník. Brániční dýchání je velmi uklidňující a lze použít v jakékoliv situaci.

Hrudník - posuňte obě dlaně na vaše žebra. Chvilku dýchejte jenom do oblasti hrudníku a vnímejte, jak se s nádechem žebra roztahují do šířky a s výdechem se pomalu vracejí zpět. S každým nádechem jako by vaše plíce povyrostly, jako byste chtěli hrudníkem roztrhnout vaše tričko.

Klíční kosti - položte dlaně na klíční kosti a dýchejte jen do oblasti pod klíčními kostmi, do horní části plic. Tam dýcháme, když jsme ve stresu, ale při nácviku nesmíme tuto část vynechat. Sledujte, jak se klíční kosti mírně nadzvednou při nádechu a opět jemně poklesnou s výdechem.

Plný dech - nadechněte se do břicha, do hrudníku a do oblasti klíčních kostí. Zkuste se nadechnou tak, jako byste dech nechávali dostoupat až do temene hlavy. Vydechujte opět z břicha, pak z hrudníku a nakonec z horní části plic. Dýchejte pomalu a nikam nespěchejte. Nesnažte se nádech do těla vtahovat silou, protože by se vám mohla snadno zatočit hlava. Nechte nádech i výdech volně plynout a pozorujte, jak napětí, stres i únava opouštějí vaše tělo a jak s nádechem do těla vstupuje spousta nové síly, energie a klidu.

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková