Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak působí cvičení na naše emoce

Aktivní životní styl s dostatkem pohybu a sportu vede nejen k dobré fyzické kondici, ale také pozitivně ovlivňuje naší psychiku a duševní pohodu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Žijte zdravě a tělo vám poděkuje

Aerobní cvičení vám vylepší zdraví a náladu

Jak překonat lenost a jít opravdu cvičit

 

Pravidelně cvičte a budete mnohem odolnější vůči stresu a depresi
Fyzická aktivita totiž uvolňuje endorfiny, podobné opiátům, které mají dva základní účinky. Za prvé dokáže tlumit bolest a za druhé ovlivňují naši psychiku. Pokud se například zraníte, mozek začne produkovat endorfiny, aby pocit bolesti potlačil. Po sportovní zátěži nebo po adrenalinovém zážitku zase uvolněné endorfiny vyvolávají pocity euforie a radosti. Odborníci z University of Bristol prokázali, že pokud tedy nejde o skutečnou chorobu nervové soustavy, je pohyb při potlačení deprese a úzkosti mnohem účinnější než léky.

Co jsou endorfiny
Jsou to malé molekuly, které vylučuje mozek a které se velmi podobají opiu a jeho derivátům, například morfiu a heroinu. Mozek na opium velmi citlivě reaguje, neboť okamžitě poskytuje celkový pocit blaha a spokojenosti. Opium je také nejsilnějším prostředkem, který dokáže zahnat úzkost nebo smutek.

Droga smutek zažene jen dočasně

Pokud se ovšem endorfiny uvolňují za pomoci častého užívání chemických opiátů, mozkové receptory si na ně velmi rychle zvyknou. K dosažení stejného účinku se pak musí dávka postupem času navyšovat. Kromě toho, receptory ztrácejí citlivost a člověk přestává vnímat drobné každodenní radosti a mnoho věcí se pro něj stává bezvýznamnými, včetně sexu.

Nejlepší antidepresivum je sport

S vylučováním endorfinů vlivem tělesného cvičení se ale děje pravý opak. Čím víc je přirozený mechanismus slasti stimulován, tím je citlivější. Lidé, kteří pravidelně cvičí, si umí život lépe užít. Radují se z maličkostí a potěšení jim činí i sebemenší úspěch. Také jejich imunitní systém je na tom mnohem lépe.  Předchází různým infekcím a tvorbě rakovinotvorných buněk. K pravému opaku dochází u lidí závislých na drogách, jejichž imunitní systém se naopak hroutí.

Není námaha jako námaha

Psychologové a psychiatři zjistili, že u mírných až středních depresí působí fyzická aktivita blahodárně a léčivě. Stejně účinná není ovšem jakákoli aktivita, ale pouze cvičení nebo sport. Fyzická námaha při práci na potlačování úzkostí a depresí vliv nemá.

Pozitivně myslete.

Stres je součástí našeho života, ale snažte se ho udržet pod kontrolou. Sportování, aktivní odpočinek a nejrůznější regenerační a meditační techniky jsou tím nejpřirozenějším způsobem, jak ho regulovat. Snažte se udržovat v dobré náladě a neustále odstraňujte problémy, které na vás negativně působí. Čím dříve se jich zbavíte, tím lépe budete stresu čelit.


Autor: Monika Kuželová