Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Cvičení nalačno – má to nějaký smysl?

Možná jste si už několikrát dávali večer předsevzetí, že ráno vstanete, opláchnete si obličej, natáhnete tepláky, nazujete tenisky a vyběhnete do probouzející se přírody - samozřejmě nalačno, abyste maximálně podpořili spalování podkožního tuku a nastartovali metabolismus. Často takové předsevzetí nevyjde, protože se nám ráno zkrátka nalačno běhat nechce. Jsme zvyklí na svoji porci vajec se šunkou, horkou kávu a udělat byť jen jediný rychlejší krok bez tohoto životabudiče nám připadá jako nadlidský úkol. Nehubneme tedy kvůli tomu?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Aktivity, které Vám pomohou shodit přebytečná kila

Máte nadváhu? Zapomeňte na běhání v lese a skákání na hodinách fitness!

Co takhle zkusit intervalový trénink?

 

Buďte v klidu - to, že chodíte cvičit až odpoledne, nebo běháte po vydatné snídani, vaše pokroky nijak neohrozí.

Mnozí přívrženci kardia nalačno mají dobrý pocit z toho, že pociťují při běhání hlad. Myslí si, že tím víc hubnou a cítí se nabuzení, ale jde pouze o obrannou (evolučně vyvinutou) reakci těla, které má nedostatek živin, a proto aktivuje poslední zbytky sil k tomu, aby člověk skolil mamuta nebo nasbíral lesní plody a doplnil chybějící energii.

V noci, kdy spíme, spotřebovává naše tělo zásobní cukr glykogen ze svalů a jater (v závislosti na tom, co jsme jedli předchozí den). Když pak sportujeme s vyčerpanými glykogenovými zásobami, začne se vyplavovat stresový hormon kortizol - katabolický hormon, kvůli kterému se začnou štěpit svaly. To znamená, že když ráno běháme nalačno, tělo požírá jako zdroj energie svou vlastní svalovou hmotu.

Po dokončení tréninku nalačno je také mnohem složitější regenerace - tím, že byl organismus nucený sáhnout na vlastní svalovinu, tedy na zcela nevhodné palivo, potřebuje na regeneraci mnohem víc minerálů, vitamínů i antioxidantů.

Některé zdroje uvádějí, že pokud nemá organismus ráno k dispozici sacharidy, začne čerpat energii z mastných kyselin, tedy tuku, nicméně proces přeměny tukových zásob na energii je mnohem složitější, než čerpání energie z čisté svalové hmoty, takže na to nelze spoléhat.

Velkou nevýhodou kardia nalačno je nedostatek síly a elánu do cvičení. Energii nám dodává jídlo a pokud ho vynecháme, energie je zkrátka málo. Zvlášť některým ženám bývá navíc nevolno, pokud si aspoň něco malého k jídlu nedají. Trénink pak není tak efektivní, jako kdybyste cvičili sytí - do cvičení vložíte méně energie, takže to vyjde skoro nastejno.

Výzkumy ukazují, že cvičení nalačno nemá větší efektivitu ve spalování podkožního tuku, než cvičení se spokojeným, přiměřeně nasyceným žaludkem. Navíc zde hrozí nebezpečí spalování pracně vybudované svalové hmoty.

Jestliže nemáte čas na cvičení jindy, než ráno, dejte si aspoň kousek banánu, při sportování popíjejte BCAA aminokyseliny, které pomohou svaly ochránit a nebojte se ani využít spalovače tuku nebo kávu - tyto stimulanty umožňují uvolňování mastných kyselin do krevního oběhu, takže jsou pak k dispozici jako zdroj energie.

Pokud chcete provádět efektivní aerobní trénink a spalovat při něm nežádoucí tukové zásoby, zařaďte ho po silovém cvičení a nezapomeňte před tím i potom doplnit všechny potřebné živiny!

 

660x250_6.jpg

 

Autor: Veronika Červenková