Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Bolí vás záda? Cvičte s míčem!

Sedíte-li dlouhé hodiny v kanceláři u počítače, nebo máte-li jakékoliv jiné sedavé zaměstnání, můžete vnímat nepříjemné pocity v zádech a ramenou. Tyto pocity se časem mohou změnit v bolest, která bývá až nesnesitelná. Tyto projevy znamenají, že nemáte dostatečně vyvinuté zádové svalstvo, proto byste jej měli posílit. Existují různé cviky, například s míči. Jsou založené na protahování, takže je zvládnou ženy i muži všech věkových kategorií bez ohledu na fyzickou kondici.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičení k rychlé a snadné relaxaci

Bolí vás záda? Protáhněte se s overballem

Aby záda nebolela

 

Cviky s míči pomáhají posilovat zádové, hýžďové a břišní svaly a svalstvo pánevního dna. Cvičení zlepšuje také rovnováhu a přispívá ke vzpřímenému držení těla. Cvičení s tak jednoduchou pomůckou, s jakou je míč, přináší celou řadu pozitivních účinků na vaše tělo i psychiku.

 

Druhy míčů

Overball je pružný, měkký nafukovací míč s malými rozměry většinou okolo 20 – 30 cm, který slouží jako cvičební pomůcka s mnoha způsoby využití.

Fitball je velký míč o průměru 65 a 75 cm, na kterém se provádí aerobní a posilovací cvičení celého těla.


V čem je cvičení na míči prospěšné


1. Už samotné sezení na míči má jednu velkou výhodu - nedovolí vám totiž, abyste seděli shrbeně s kulatými zády - při sezení musíte totiž neustále vyrovnávat těžiště a rovný sed, čímž neustále aktivujete práci svalů, proto nedojde ke shrbení, jako když sedíte na židli, kdy svaly po chvilce ochabnou a vy se začnete kroutit, povolíte ramena a vystrčíte břicho i zadeček.

2. Zlepšuje svalové napětí a koordinační poruchy - při cvičení totiž procvičíte skutečně celé tělo, a to i svaly, které jsou hluboce uložené.

3. Posiluje svaly - nenásilná aktivace svaly posiluje, aniž byste si to uvědomovali
nezatěžuje kloubní aparát, čímž přispívá k odstranění bolestí kloubů a páteře.

4. Upravuje držení těla (vybočení zad, kulatá záda, ...)

5. Podporuje tvarování postavy

6. Při hopsání zvyšujete i svou kondici, ale podporujete tak i srdeční aktivitu a dýchání (je vhodné též při dýchacích onemocněních).

7. Podporuje hubnutí díky zvýšení energetického výdeje.

8. Sezení, cvičení nebo jen pohupování na míči je prospěšné i u těhotných žen, protože způsobuje uvolnění pánve, zmírňuje bolesti zad a rodičkám tak pomáhá snášet bolest (dnes jsou míči vybaveny i porodnice)


Zásady cvičení s míčem

Aby bylo cvičení správné a efektivní, je nutné dodržovat základní podmínky:

– základem je výběr vhodné velikosti míče - je možné jej určit dle výšky postavy a nebo nejlépe po vyzkoušení, kdy by při sedu na míči měl být úhel v kyčlích a kolenou větší než 90º a kyčle by měly být o něco výše než kolena
 
– vždy cvičte naboso

– ke cvičení si zvolte dostatek prostoru

– na cvičení se soustřeďte a dodržujte správnou techniku cviků společně s dýcháním

– jestliže máte zdravotní potíže a nejste si jisti, zda je pro vás cvičení vhodné, raději se poraďte se svým lékařem

– u těhotných žen se doporučují pouze vybrané cviky, proto se informujte, o jaké se jedná


Jak na míči správně sedět

Na míči seďte vzpřímeně s hlavou vytaženou vzhůru a bradou zasunutou mírně dozadu, ramena by měla být roztažena do šířky, zatáhněte bříško, pánev lehce sklopte dopředu a kolena mějte od sebe na šířku ramen a chodidly se opírejte o zem celou plochou. Jaké cviky provádět a pro koho jsou vhodné, naleznete v příručce, která je většinou součástí balení míče, nebo si jej můžete najít na našich stránkách FITHALL.cz.