Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

5 tipů, jak dochutit jídlo bez nadměrného solení

Sůl je nad zlato. Zatímco bez zlata žít můžeme, bez soli zcela jistě ne. Minerály, ze kterých je běžná kuchyňská sůl složená, tedy chlor a sodík, jsou totiž pro funkci lidského těla zcela nezbytné!
   
Nadměrný přísun soli lidskému zdraví škodí. Co je to ten nadměrný přísun, je ale velice individuální. Nejsnazší by bylo říct, ať nesolíte vůbec, ale tudy cesta také nevede - bez soli bychom umřeli. Nejtěžší, jak to tak už bývá, je najít zlatou střední cestu.
   
Stejně tak, jako cukr, je i sůl návyková a zrovna tak stojí za vznikem mnoha civilizačních onemocnění. Vinu na ni můžeme házet za vysoký krevní tlak, obezitu, mrtvice, infarkty, selhání ledvin, jater i jiných orgánů, ale také za vznik cukrovky II. typu.
   
Uvádí se, že český muž ročně spotřebuje až 6 kg soli a žena kilogramy 4. A i když máte pocit, že právě Vy tak moc nesolíte, nenechte se mýlit - spoustu soli do sebe dostanete prostřednictvím běžných potravin, a to i bez dosolování. O přesolených polotovarech, které doma ještě poprášíme slušnou dávkou bílého prášku, ani nemluvě!
   
Nadbytek soli zabraňuje organismu ve vylučování sodíku a pak jednoduše stoupá krevní tlak i zavodňování těla, takže pokud chcete být zdraví a štíhlí, jednoduše solte méně!
   
Doporučené množství sodíku se pohybuje od 350 mg po 2400 mg (2000 mg sodíku je v jedné čajové lžičce soli). Velice záleží na individuálních dispozicích člověka, fyzické aktivitě, zdravotním stavu, míře pocení a podobně.
   
Udělejte pro sebe jednu drobnost - omezte dosolování. Zde najdete 5 tipů, jak jídlo dochutit bez použití slánky:

Bylinky - zasypte hotový pokrm čerstvými bylinkami a na sůl si ani nevzpomenete. Použijte pažitku, bazalku, petržel či koriandr.

Koření - koření jsou v podstatě sušené bylinky. Jeho chuť je koncentrovanější, výraznější. Kupujte si jen koření jednodruhová nebo kořenící směsi, které neobsahují sůl (v některých je jí až 50%!).

Masový vývar - když jako základ pokrmu použijete pořádně silný masový vývar, dostanete do jídla spoustu chuti, aniž byste současně přijali tolik sodíku.

Lahůdkové droždí - je strašně moc zdravé a strašně moc dobré. Obsahuje vitamíny skupiny B a proteiny a navíc chutí připomíná parmezán. Můžete se ním kořenit, solit, zahušťovat, připravovat polévky, omáčky i pomazánky.

Pikantní zelenina - cibule, česnek, zázvor či ostré papričky dodají jídlu šmrnc i bez soli. Tyto plodiny popoženou Váš metabolismus, nezatíží trávení a navíc z fádního pokrmu vykouzlí exotickou lahůdku!